Sök:

Sökresultat:

211 Uppsatser om Relationellt möte - Sida 1 av 15

Hur gymnasielÀrare kan underlÀtta lÀrandet för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi

Vi har i vÄrt examensarbete undersökt olika arbetssÀtt och kompensatoriska lÀromedel som kan underlÀtta lÀrandet för elever i lÀs-och skrivsvÄrighter / dyslexi i gymnasiet. Genom en intervju med ÀmneslÀrare i gymnasiet och specialpedagoger i grundskolan, undersökte vi ocksÄ om de arbetar ur ett relationellt eller kategoriskt perspektiv, för att underlÀtta lÀrandet för dessa elever. VÄr slutsats Àr ÀmneslÀrare i skolorna i undersökningen arbetar ur ett relationellt perspektiv, medan specialpedagogera arbetar ur ett kombinerat, bÄde relationellt och kategoriskt perspektiv..

Magi eller vetenskap? : Fyra specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter

Uppsatsen avser att ta fram exempel pa? hur specialpedagoger beskriver sin undervisning av elever med la?s-­? och skrivsva?righeter. Dessa exempel sa?tts i relation till olika teoretiska perspektiv fo?r att se i vilken teori de intervjuade specialpedagogerna grundar sitt arbete. De teoretiska perspektiv som uppsatsen har underso?kt kopplingar till a?r det kategoriska perspektivet, det relationella perspektivet samt dilemmaperspektivet.

IUP i förskolan : Ett relationellt eller punktuellt redskap för bedömning?

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur lÀrare i förskolan tÀnker kring att arbeta med utvÀrderingsinstrumentet individuell utvecklingsplan, IUP. Studien utgick frÄn följande frÄgestÀllningar: Varför vÀljer lÀraren att anvÀnda IUP som bedömningsverktyg? Varför vÀljer lÀraren att avstÄ frÄn arbete med IUP? samt Hur tÀnker pedagogerna kring möjligheten att utveckla verksamheten vidare utefter varje enskild IUP? För att vinna kunskap om lÀrarnas tankar vilar studien pÄ ett kvalitativt perspektiv dÀr enkÀtfrÄgor legat till grund för insamlingen av empirin.Resultatet av lÀrarnas tankar analyserades utifrÄn de relationella och punktuella perspektiven som beskrivs av Wright. Vad som framkommer av resultatet Àr att lÀrarna i studien har olika syn pÄ att anvÀnda IUP som bedömningsverktyg i sin verksamhet. De olika tankarna kring materialet Àr beroende av om lÀraren vÀljer att inta ett relationellt eller punktuellt perspektiv.

Pedagogers förhÄllningssÀtt i förskolan gentemot habilitering

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka förskolepedagogers förhÄllningssÀtt till habilitering. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer och omfattar sju stycken intervjuer med bÄde barnskötare och förskollÀrare. Vi har analyserat vÄrt empiriska material med hjÀlp av olika analytiska begrepp samt ur ett relationellt och kategoriskt perspektiv. Ett relationellt perspektiv kan förenklat uttryckas genom att pedagoger beskriver barn som att befinna sig i svÄrigheter till skillnad frÄn ett kategoriskt perspektiv som beskriver barn med svÄrigheter. VÄrt resultat visar att pedagogernas förhÄllningssÀtt ger uttryck för att stödet frÄn habiliteringen var vÀrdefullt men blir otillrÀckligt nÀr kommunikationen och samverkan mellan olika aktörer ej fungerar.

Inkluderande arbetssÀtt ur ett lÀrarperspektiv. : En intervjustudie med lÀrare i Àmnet svenska, Ärskurs 6-9

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad inkludering betyder ur lÀrarperspektiv. De perspektiv som behandlas Àr lÀrares syn pÄ arbetssÀtt och undervisningsmetoder.  Intervjuer genomfördes med tre lÀrare i Àmnet svenska i Ärskurserna 6-9. Resultaten visade att det finns bÄde möjligheter och hinder med inkludering i Àmnet svenska. LÀrarna ansÄg att inkludering bland annat beror pÄ klassernas storlek, ÀmnesinnehÄll och undervisningsmetoder.

Hur kan pedagoger hjÀlpa och stödja barn med ADHD?

Mitt examensarbete handlar om vilka strategier pedagoger kan anvÀnda sig av, i undervisningen, nÀr det handlar om barn med ADHD. Jag har tittat pÄ forskning om ADHD angÄende utgÄngspunkterna arv och miljö. Vidare har jag studerat vad konsekvenserna blir om pedagogerna utgÄr frÄn ett relationellt eller ett kategoriskt perspektiv i undervisningen av barn med ADHD. Syftet, med arbetet, Àr att kritiskt granska forskning om Àmnet, undersöka om relationellt och/eller kategoriskt perspektiv Àr utgÄngspunkten samt vilka strategier och orsaker för undervisningen som lyfts, genom de olika utgÄngspunkterna arv och/eller miljö pÄ bÀsta sÀtt. En litteraturstudie har anvÀnts som utgÄngspunkt samt relevant litteratur och avhandlingar om Àmnet.

Tidiga insatser i förskolan : För barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende

Studiens syfte Àr att undersöka vilka möjligheter och hinder som förskollÀrare upplever i det tidiga, förebyggande arbetet med fokus pÄ barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende. Syftet Àr ocksÄ att belysa nÀr pedagoger i förskolan upplever att barn Àr problemskapande. Studien Àr kvalitativ och grundar sig i en hermeneutisk-fenomenologisk forskningsansats vilket i denna studie innebÀr att tolka och sÀtta sig in i ett antal pedagogers upplevelser. Metoden som har anvÀnts Àr semistrukturerade intervjuer vilka har utförts med Ätta förskollÀrare pÄ fyra förskolor i tre olika kommuner i Mellansverige. För att tolka det empiriska materialet har von Wrights tolkning av Meads intersubjektivitetsteori anvÀnts i första hand.

Att arbeta relationellt eller kategoriskt utifrÄn alla barns förutsÀttningar- en studie av blivande förskollÀrares förestÀllningar och intentioner

VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka och analysera blivande förskollÀrares förestÀllningar av och intentioner inför att möta och arbeta utifrÄn alla barns förutsÀttningar i verksamheten utifrÄn det relationella och det kategoriska perspektivet. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa halvstrukturerade gruppintervjuer som metod. VÄr analys har skett utifrÄn en analysmodell vilken utgÄr ifrÄn det relationella och kategoriska perspektivet relaterat till lÀroplanen för förskolan samt den tidigare forskning vi anvÀnt oss av i vÄr studie. Resultatet utifrÄn vÄra gruppintervjuer visar pÄ att de blivande förskollÀrarna har en vÀl förankrad idé som utgÄr ifrÄn ett relationellt perspektiv om hur lÀrare i förskolan skall möta alla barn utifrÄn dess förutsÀttningar. DÀremot sker inte alltid detta i förskolans verksamhet vilket visar sig i de blivande förskollÀrarnas förestÀllningar om vad som sker i praktiken utifrÄn sina verksamhetsförlagda utbildningsperioder.Vi har utifrÄn vÄra intervjuer med de blivande förskollÀrarna samt vÄr analysmodell skapat oss en uppfattning om vilka perspektiv som kan förekomma i förskolans verksamhet. Studien har gett oss en djupare förstÄelse för och kunskap om hur vi ska agera och verka utifrÄn alla barns förutsÀttningar i vÄrt kommande yrke..

Vilka förutsÀttningar för lÀrande, med fokus pÄ interaktion ges integrerade elever med utvecklingsstörning i grundskolan+

Syftet med denna studie Àr att undersöka tolv grundskollÀrares instÀllning till integrering, samt om och hur de utifrÄn sin instÀllning skapar förutsÀttningar för lÀrande för integrerade elever i grundskolan. Eftersom förutsÀttningar för lÀrande Àr ett vitt begrepp har vi valt att fokusera pÄ interaktion. Studien utgÄr frÄn de tvÄ specialpedagogiska perspektiven, kategoriskt/ relationellt, för att beskriva lÀrares instÀllning till integrerade elever och hur det pÄverkar integrerade elevers förutsÀttningar för lÀrande. Det sociokulturella perspektivet beskrivs för att pÄtala interaktionens betydelse för lÀrande. Studien har en kvalitativ forskningsansats.

NyanlÀnda elever. LÀrares och rektorers tal om nyanlÀnda elevers lÀrande och utveckling av lÀs- och skrivförmÄga

Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur nÄgra lÀrare och rektorer talar om den sammantagna skolsituationen inklusive utvecklingen av lÀsning och skrivning pÄ svenska sprÄket för nyanlÀnda elever, med fokus pÄ elevernas lÀs- och skrivutveckling, hur lÀrarnas och rektorernas tal om undervisningen för nyanlÀnda överensstÀmmer med hur undervisningen genomförs samt hur hinder och möjligheter beskrivs för de nyanlÀndas lÀs- och skrivutveckling i inkluderad klassrumsundervisning. Arbetet syftar Àven till att undersöka om lÀrares och rektorers tal om nyanlÀnda elever Àr uttryck för ett relationellt eller kategoriskt perspektiv pÄ svÄrigheter som eleverna möter.Teori: Vi har valt att utgÄ frÄn ett sociokulturellt perspektiv, dÀr sprÄket ses som en förutsÀttning för lÀrande i samspel med andra mÀnniskor. Vi anvÀnder oss av Perssons modell (1998, s. 33) dÀr man kan se pÄ specialpedagogik utifrÄn tvÄ synvinklar, nÀmligen ett relationellt perspektiv och ett kategoriskt perspektiv.Metod: VÄr studie Àr kvalitativ och vi har valt en ansats med inspiration frÄn etnografi. Empirin har samlats in genom observationer, intervjuer och skriftliga reflektioner frÄn lÀrare.Resultat: I resultatet framkommer att lÀrares och rektorers tal om undervisningen för nyanlÀnda elever till övervÀgande del överensstÀmmer med hur undervisningen genomförs pÄ de lektioner vi har observerat.

Skolans specialpedagogiska verksamhet: en jÀmförelse mellan
tvÄ skolor

En jÀmförelse av hur tvÄ skolor i en kommun i Norrbotten organiserar sin specialpedagoiska verksamhet. VÄrt syfte Àr att beskriva och analysera faktorer som Àr av betydelse nÀr skolan organiserar sin specialpedagogiska verksamhet. Vi utgick frÄn föjande frÄgor: PÄ vilket sÀtt organiserar skolan sin specialpedagogiska verkasamhet? Finns det en skillnad i organisationen mellan tvÄ skolor i samma kommun? Har skolan ett kategoriskt eller relationellt perspektiv i sin specialpedagogiska verksamhet? Kvalitativa intervjuer har genomförts med tvÄ rektorer, tvÄ klasslÀrare, en specialpedagog och en speciallÀrare för att ta reda pÄ hur de pÄ olika organisationsnivÄer ser pÄ den specialpedagogiska verksamheten. Efter avslutat arbete kan vi inte peka pÄ nÄgra skillnader i hur de bÄda skolorna organiserar den specialpedagogiska verksamheten.

En emotionell intervention och ett relationellt förhÄllningssÀtts inverkan pÄ intervjupersoners berÀttelser

Syftet med denna studie var att undersöka om man med en emotionell intervention jÀmfört med en kognitiv intervention vid intervju nÄr mer personliga och privata skikt hos personen och fÄr fler konkreta berÀttelser om sjÀlvupplevda episoder. En annan frÄga som undersöktes var om ett relationellt förhÄllningssÀtt jÀmfört med ett neutralt ökar personens benÀgenhet att berÀtta om privata förhÄllanden.TvÄ hypoteser formulerades;1: Den emotionella interventionen vÀcker upp fler konkreta minnen av sjÀlvupplevda episoder Àn en kognitiv intervention gör.2: Det relationella förhÄllningssÀttet ökar personens benÀgenhet att berÀtta om privata förhÄllanden.Ett experiment utfördes med sexton personer, Ätta mÀn och Ätta kvinnor. Var och en intervjuades under fyra olika betingelser utifrÄn fyra olika men likvÀrdiga teman vÀxelvis av tvÄ intervjuare, en man och en kvinna. Betingelserna var; Emotinell/Neutral, Emotionell/Relationell, Kognitiv/Neutral och Kognitiv/Relationell.Resultatet bekrÀftar Hypotes 1 med stark signifikans(0,01).Hypotes 2 bekrÀfats inte av resultatet.Av detta kan man dra slutsatsen att studien förefaller visa att emotionella interventioner jÀmfört med kognitiva interventioner hos intervjupersoner vÀcker upp flera minnen av sjÀlvupplevda konkreta episoder ur sitt eget liv relaterade till det tema som intervjuerna gÀller. En annan slutsats Àr att studien inte bekrÀftar antagandet att ett relationellt förhÄllningssÀtt jÀmfört med ett neutralt förhÄllningssÀtt ökar personens benÀgenhet att berÀtta om privata förhÄllanden..

Elevers med funktionshinder uppfattningar om möjligheter och hinder i en inkluderande skola.

Syftet med det sjÀlvstÀndiga arbetet Àr att beskriva vilka insatser och vilket stöd pÄ individ-, grupp- och organisationsnivÄ som pÄverkar elever med funktionsnedsÀttning i en inkluderad verksamhet. Det Àr elevernas uppfattning om vilka möjligheter och hinder de upplever i gymnasieskolan som studeras och en beskrivning av deras organisation.Studien Àr en fallstudie gjord pÄ ett mindre gymnasium. Emperin bestÄr av semistruktuerade intervjer med sex elever med funktionsnedsÀttning. Studien begrÀnsas till funktionsnedsÀttningar som benÀmns autismspektrumtillstÄnd och intellektuell funktionsnedsÀttning. Dessutom har klassrumsobservationer utförts och samtal med lÀrare för att beskriva den inkluderande organisationen.Resultatet visar att det Àr möjligt att samverka mellan gymnasieskolan och gymnasiesÀrskolan om verksamheten organiseras ur ett relationellt perspektiv.

Med relationen i fokus : -sÄ uppnÄs en skola för alla

Syftet med denna studie har varit att genom en enkÀtundersökning jÀmföra yrkesverksamma lÀrare och lÀrarstudenters syn pÄ elever som faller utanför skolans normer. Bland dessa elever finns tvÄ handlingsmönster, dels de som Àr utagerande och dels de som Àr tysta och tillbakadragna under lektionstid. VÄra frÄgestÀllningar var vad lÀrare och studenter anser kring hur problem uppstÄr runt elever, för vem det Àr ett problem samt hur de hanterar dessa problem. Den avslutande frÄgestÀllningen berör huruvida grupperna ser elevernas problem utifrÄn ett punktuellt eller relationellt synsÀtt. LÀrarstudenterna uttrycker i större utstrÀckning en önskan att inkludera alla elever medan lÀrare verkar ha lÀttare att uppnÄ detta.

Vem bestÀmmer? - Barns rÀtt till förhandling om förskolans regelverk (Who decides? - The child's right to negotiate about the preschool rules)

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka barns uppfattningar om förskolans regelverk sett ur barnens perspektiv. VÄrt syfte kompletteras med frÄgestÀllningar om hur barn uppfattar regler, bÄde de uttalade och outtalade, som finns pÄ förskolan samt upplevelsen av att kunna pÄverka regelverket. Studien utgÄr frÄn ett relationellt perspektiv och ur barns perspektiv. I tidigare forskning redogörs för relevant forskning och litteratur utifrÄn ÀmnesomrÄdet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med triangulering via observation och intervju för att belysa vÄra forskningsfrÄgor ur flera perspektiv.

1 NĂ€sta sida ->